Varning

JUser: :_load: Det går inte att ladda användare med ID: 504

Google eller Facebook Annonser
  • Thomas
  • SEO

Google eller Facebook

Vad i hela friden pratar jag om? Vad är relevansen mellan en Social Media Jätte och en Sök Jätte? 
Är inte båda bara enorma jättar verksamma i ett annat digitalt universum?

Nej, de är de inte. De är mycket närmare konkurrenter än de flesta av oss bryr sig om att erkänna. Visst Google kommer inte att erkänna några
likheter i de dessa två plattformar, det är säkert. Även om de flesta människor på insidan i den digitala rymden har varit av den uppfattningen jag ska berätta för er nu, det kommer att vara nyheter för de flesta.

http://idlebrains.org/wp-content/uploads/2012/03/google-vs-facebook.jpg

Låt mig börja med att bara lyfta fram en sak innan du skäller ut mig och sätter upp det som total rappakalja!
En kort tid sedan stängde Google sitt 21 misslyckade projekt! Varför är detta relevant? Jo, för att bara lyfta fram det faktum att Google inte får det rätt hela tiden. Liksom alla företag och individer för den delen (Richard Branson, är ett bra exempel), är Google inte ofelbar, så snälla ha inte den uppfattningen att allt är och kommer alltid att vara Google sökning som gäller. 

Åtminstone inte tills du läst vad jag har att säga.

Det är ingen hemlighet att Google Sökningen dominerar. Men vilken typ av sökning?
Visste du att det fanns andra sätt att söka på nätet?
Google är en index sökning. För närvarande står indexsökning endast för hälften,ja hälften av alla online sökningar. Naturligtvis var det ursprungligen all online sökning (kom ihåg Alta Vista som stängdes nyligen). 
Och Yahoo, Bing. Kom ihåg att jättarna av sökning?
Den enkla sanningen är att Google redan har börjat att blekna ut, förlora Sökpunkter i en anmärkningsvärd takt. 

Ja, Google dominerar fortfarande Index Sökningen, lika stark som någonsin, men totalt sett söker användarna på andra plattformar för deras sökbehov.

Varför? Enkelt igen - Google är nyckelordsbaserat. De områden som dominerar sidan ett av Google (särskilt för stora nischer) är SEO's till max, 
kostar allvarliga mängder kronor och i allmänhet förloras leveranskapaciteten som de en gång hade, vilket innebär den kvalitativt innehållet för användaren 
är uttömda av en dator, inte av ett mänskligt interaktion eller engagemang.

Facebook, å andra sidan, använder något mycket mer värdefullt än sökord. De använder användarinteraktion och engagemang. Detta skapas genom att profilera dig, som Facebook-medlem, på nätet.

Den nyligen införda Facebook Graf Sökningen belyser denna teori. Denna uppfattning stöds också av introduktionen av Facebook hashtags. 
Nej, var Facebook inte efter Twitter. Kort sagt, är att Facebook nu konstant (även om de alltid har varit) bygger en online profil på över 1 miljard medlemmar världen över. Facebook, till skillnad från Google, har medlemmar (ja jag vet, Google gör det också - Gmail, Google+, etc. och där du loggar in, men det är inte som Facebook). Det är denna medlemsbas som är den verkliga makten bakom Facebook - förmågan att "profilera" varje användare.

Har du någonsin undrat varför du alltid blir ombedd att vilja något? 

Hallå! Det är för att hjälpa denna profileringen. Jag vill inte låta som George Orwell här, men det är vad som händer. 
Tänk, att den genomsnittliga Facebook-profilens musik lyssnar de till, filmer ses, favorit tv-program, sport, hobby, Sidors gillande, och denna lista kan göras ännu längre. Facebook, du vet!

"Jaha" kan man säga? Nåväl, låt oss tänka på detta från ett företag eller, potentiella annonsörers perspektiv.
För första gången i historien (det säger att en hel del i förhållandet till Facebook) kan ett företag marknadsföra/göra reklam direkt till folk/medlemmar,
med exakta mål. En annonsör kan nu vara 100 % säker på att personen ser sin annons på deras Facebooksida och kommer att ha intresse eller,
åtminstone är en köpkraft med den tjänst eller produkt som främjas.

Detta är kraftfullt - extremt kraftfullt!

Om du inte ser det, är jag förvånad över att du har läst så här långt. Så ja, alla ni skeptiker, jag vet att Facebook annonser inte alltid fungerar. 
Inte heller hjulet tills de gjorde det runt. Nåväl, låt mig upplysa er om att Facebook har gjort just det "runda hjul" genom att införa Graf Sökning. 
Företag flockas till Facebook och kommer att fortsätta att göra det. När allt kommer omkring, hur lång tid tog det innan YouTube blev en legitim reklampelare.

Det kommer an på oss konsumenter, de relevanta aktörerna i processen för kapitalismen. Vi kan gå till den nya Facebook Graf Sökningen och söka efter produkter som kommer
att vara av intresse för oss och dessa resultat sorteras företrädesvis efter våra vänner, m.m.
Det förutsätts (och i allmänhet, med rätta) att, om våra vänner har ett intresse i ett visst företag, plats, tjänst eller produkt, då så kommer vi att få dessa annonser också.
Tillräckligt Rättvist?

Låt oss gå tillbaka till Google. Google sökningen ger fortfarande tråkiga, gamla resultat baserade på de söksträngar som konsumenterna efter dessa strängar spottas i Google "maxi" beräkningar. 
Den spottar ut resultat baserat på sökord som kan eller inte kan, vara relevanta för oss. Det är dessa sökord som de kloka människor på Google tycker är relevanta för vårt intresse eller sökning, inte vad vi tycker är relevant för våra egna intressen (Facebook) eller våra vänners intressen (Facebook).

Så jag är säker på att du nu kan se att gå framåt (även om det redan har hänt och de flesta av er bara inte tror det) en sökning på Facebook kommer att ge betydligt mer relevanta sökresultat än på Google och skapa en större användarupplevelse, både socialt och kommersiellt.

Jag kan nu höra några av er säger, "Men jag vill inte ha dessa jävla annonser på min Facebook Tidslinje!" Personligen tycker jag denna attityd är lite udda.
När Facebook har inte rätt att göra sig några tior för att ge oss denna fantastiska online upplevelse GRATTIS? 
Visst, kan du ge annonserna en bit av en titt, om det av någon annan anledning än att hålla Facebook gratis för vårömsesidiga nytta. 
Jag tycker också att detta är udda, eftersom jag inte kan tänka mig någon form av media i den kapitalistiska världen (bortsett från icke vinstdrivande) 
som inte har reklam över sig - tv, tidningar, tidskrifter, radio, billboards och bara om något annat du kan tänka dig. 
Så varför inte på Facebook? När Mark Zuckerberg gjorde det mycket klart att Facebook kommer alltid att vara gratis.

Om och om jag frångår Facebook, jag vet att det är vad du tänker. Men fler och fler online-plattformar byggs med Facebook i åtanke, och varför inte.
Som jag sade i början, är Facebook omkörning av Windows som den nya plattformen. Det är bara den interaktion som i detta skede är annorlunda.
HTML5 är också en viktig orsak till denna förändring (jag kommer inte att förklara om detta nu). 

Jag frågar er detta - hur ofta du går till en webbplats och får en liten knapp som säger "logga in med Facebook"? Hela tiden, rätt! 
Och, du använder den. Jag menar varför inte, eftersom det automatiskt fyller i din info och du slipper fylla i ett irriterande formulär.
Jag gör det!

Förresten, killarna på Microsoft vet redan detta (inloggningen av Windows) alltså Windows 8/10, en plattform som många klagar på men som täcker alla baser - fönster, apps och tablets. Smart! En defensiv strategi, men en bra en som i slutändan kommer att löna sig.

Framtiden? Jag har absolut ingen aning, än på kort sikt. Det är en skam att Stephen Hawking inte är en Digital Media kille eftersom det är den nivå av intellekt som krävs för att ha något grepp om framtiden för den digitala rymden. Egentligen har ingen ett grepp om framtiden för den digitala rymden.
Men en sak är säker, det kommer inte att vara Google. Enligt min uppfattning kommer det att bli aktuellt med en Facebook plattform som vi alla kommer att använda medan Google kommer åka bob tillsammans med Bing och Yahoo.



Social interaktion kommer att dominera. 
Äkta engagemang och samverkan kommer att bli som vi aldrig haft det.

Åh, och gör dig själv en tjänst, spara några tior på SEO. Det kommer inte att vara värt en nypa salt om ett par år (troligen mindre). Bara vänta och se till att du och ditt företag är på Facebook, ja alla de sociala nätverken.

Förlåt, nu har jag upprört alla med denna kommentaren är jag säker på, men många av SEO killarna har grävt guld under en lång tid. 
Kanske måste de nu titta in på Facebook SEO. Ja, det finns - ni vet "graf sökningen" -  Jag har nämnt det en eller två gånger.

Och förresten, om ni skulle säga "Google+, inte kommer det att utmana Facebook?" Du har en bra poäng med undantag för det faktum att Google+ är en begraven hund! Tråkigt nog för Google.

 


 

Made with love by Joline. All rights Reserved.
ASR's Registration Page