Ett steg närmare en sökmotorvänlig webbplats

Ett steg närmare en sökmotorvänlig webbplats

Varför varje företag behöver göra sin webbplats mobil vänlig.

Är din företags webbplats mobilvänlig redan? Om ja, då är du en av de lyckliga som rankas högre i Google SERP sedan 21 april 2015.

En uppdatering relaterad till sökmotor ranking parameter tweak har gjorde entré den 21 april 2015. Det här är kanske första gången som sökmotorn jätten har meddelat en uppdatering cirka 2 månader innan. Enligt Google har uppdateringen den 21 april en betydande inverkan på mobila sökningar och mobila företagstrafik.

Enligt ett Google-uttalande kommer företaget att använda mobil vänlighet av en webbplats som en rankingfaktor efter den 21 april. Uppdateringen gäller mobila sökningar över språk över hela världen. Avsikten är att hjälpa slutanvändare genom att tillhandahålla högkvalitativa och relevanta sökningar som perfekt optimeras för sina mobila enheter. Från och med nu har Google inte kommit med ett namn för uppdateringen.

1.

Nästan 30-40% av den aktuella söktrafiken kommer från mobila enheter. Moderna användare tycker att det är mycket bekvämare att bläddra igenom e-handelswebbplatser på sina mobila enheter på språng. Denna trend har bara fortsatt att växa.

2.

Även om din webbplats rankades högre innan, kommer inte bekräftelsen på responsen att sätta din ranking lägre i SERPs.

3.

Webbplatser som inte är mobila vänliga har säkert upplevt en minskning av klickfrekvensen (CTR) efter 2015 utgåvan.

4.

Om din webbplats inte svarar ännu, har du säkert förlorat mycket trafik, intäkter och affärsmöjligheter efter 2015.

Här är vad du behöver göra direkt:

  1. Responsive teman: Webbplatser som har skapats av cms har den enklaste vägen ut ur denna kris. Allt de behöver göra är att byta till ett responsivt tema. Dessa kommer med tidigare koder som underlättar responsen som bara behöver installeras. Det finns hundratals gratis och betalda responsiva teman som är tillgängliga med CMS.

  2. Responsive design: Det här handlar om att designa en enda webbegenskap som kan ändra dess visning beroende på vilken enhet den har åtkomst till från. De responsiva teman hade integrerats automatiskt tidigare behöver man lägga till manuellt här. Det kommer med några extra koder / mediafrågor som enkelt kan göras med hjälp av CSS3. Det är emellertid också viktigt att designers tänker på ett flexibelt webbgränssnitt som ger konsistens i innehållsplaceringen oberoende av enheten. Detta kräver en professionell och lyhörd webbdesigner.

  3. Minimal navigering: Det första steget för att lyssna på webbdesign är att bli av med navigationar som är irrelevanta för mobilanvändaren. Mobila webbläsare ger extremt begränsat utrymme och mindre navigationselementen, ju snabbare skulle en sida laddas. Fokusera på designelementen som slutanvändarna skulle hitta mer relevanta - produktbilder, produktbeskrivningar, etc. Nedgångsknappar kan också vara ett sätt att presentera mer information effektivt.

  4. Touch vänlig navigering: Användare som surfar på en mobil enhet har sina fingrar som markören. Följaktligen bör webbdesigners och utvecklare arbeta för att anta beröringsvänlig navigering i stället för det traditionella beteendet för "svävar" eller "mindre klick". Idealt sett måste mobila webbplatser ha större knappar (för hyperlänkar), lätt att röra ikoner och rimlig känslighet för beröring.

Google har officiellt meddelat uppdateringsdatumet för första gången för att få ditt företag att förstå dess inverkan och reagera på det omedelbart. Efter den 21 april 2015 skall det inte blicka tillbaka och icke bekräftande företag kan bara förvänta sig nedgången i deras trafik och intäkter.

Så nu är det dags för Er som inte gjort något åt Er webbplats på länge. Google flyttar ner Er varje gång en algoritm uppdatering slussas ut.

Välkomna att höra av Er för vidare diskussioner Thomas

Taggar: Beauty People Cosmetics

Made with love by Joline. All rights Reserved.