• Thomas Rosenhoff
  • Blogg

Mer om Sociala Medier

 

Social Media Framgångar

Skapa effektiva sociala media strategier är ofta en svår uppgift
och det finns många faktorer som skall beaktas, inbegripet
identiteten av varumärket, målgrupper och alla egenheter i varje
sociala nätverk.

Dessa är verktygen som banar ny väg till rikedom

Twitter, Facebook, YouTube, Bloggar och Forum

gör folk beroende och gemensamt för de flesta är bra affärsplaner:
Folk köper saker från företag som de gillar, har förtroende för, minns
eller som förser dem med värde. Allt detta sker på ett nytt sätt och
sociala medier förändrar hur människor gör connection och gör affärer.
"Vi kan vara mer intim med vår marknadsplats, kunder och kollegor."
förklarar Mari Smith, ordförande i International Social Media Association.
"Konsumenter utvecklar förväntningen att företagen kommer att bli mer
tillgängliga och reagera snabbare, och att människor lyssnar."\r\n

Men sociala medier omfattas bara en del av en övergripande marknadsföring,
säger en del utövare, som betonar att det måste planeras och genomföras
väl för att bli framgångsrik.

Nu är sociala medier en del av "mainstream", många företagare känner sig
tvingade av media trycket att dyka in i detta, speciellt med Twitter och Facebook
som huvudsakligen är ett globala chattrum av påverkare och utan att veta
varför eller vad de har där att göra.

"Du måste veta vad ditt mål är", säger någon.
"Många människor kommer till mig och frågar hur de kan tjäna pengar
på Facebook eller Twitter."
De tittar på det som en slags ?? bankomat.
Men detta är medier, plattformar eller fordon vi kan använda för att få
ut vårt budskap, inte annorlunda än att använda traditionella verktyg som:
"en annons i en tidning eller på TV och radioinslag, offentliga framföranden
eller pressmeddelanden." Att komma igång med sociala medier innebär att
få de som är utbildade, att börja med en enkel sökning på Internet.
"Community har alla svaren, allt du behöver göra är att skriva in frågan 
och svaret är där", säger Gary Vaynerchuk, som använde sociala medier för
att bygga upp sin familjs detaljhandel i vinbranschen och främjar sin egen
video blogg som heter Wine Library TV.

En företagare eller småföretagare kan också lära sig en hel del genom att
studera hur företagens trendsättare - Kodak, Dell, Ford Motor Company och
Starbucks, till exempel använder bloggar, Facebook Fan Sidor, Twitter och
YouTube för att marknadsföra sina företag framgångrikt.
(Kodak erbjuder också en användbar Social Media Tips guide i PDF-format på
blogs.Kodak.com.)

Att anställa en coach eller expert på området är en annan möjlig metod,
men att göra göra det med omsorg är en nödvändighet
(ett överflöd av kandidater som glamorerar detta med att hjälpa dig.
En ny Google-sökning av sociala medier experter erbjöd 92,4 träffar).

Jag råder alla näringsidkare att bara komma igång med sociala medier
för att få ut det på Google Search eller registrera dig för TweetBeep
notiser, och lyssna på de samtal som pågår om företaget eller företagets
specifika marknad. Detta kan hjälpa dig mäta vad människor känner till
om dina produkter, företag och konkurrenter.

Experter är överens om, för att lyckas med sociala medier krävs ett
engagemang. "Förstå att när du skriver blogginlägg eller lämnar en
kommentar på en wall, det är då ditt arbete påbörjas, inte när det
slutar,", jag som uppskattar att det tar sex till 24 månader innan du
ser resultat med att använda sociala medier.

Förutom tiden och engagemanget, betonar jag vikten av utstationering
konsekvent och att erbjuda relevant innehåll.
"I ett riktigt vackert sätt, det handlar om ledarskap: När du har
människor efter dig, oavsett om det är hundratals eller hundratusentals
eller en miljon, du har ett stort ansvar för att förse dem med kvalitet
och leda dem med integritet."

Jeffrey Hayzlett, Kodak Chief Marketing Officer och vice VD, säger att
använda sociala medier måste vara en central del av vad och vem du är.
"Inte bara kliva in i den med ett plask och blekna bort steget efter,
äga den, och fortsätta att göra det", säger han.

Experter erbjuder dessa extra tips för att effektivt använder sociala medier:

Var passionerad.
"Passion slår alltid skicklighet. Inse att det är passionen i ditt
ämne som kommer att engagera människor vidare."

"Det är svårt att förmedla passion i 140 tecken på Twitter".
Därför säger jag,
"Men om du är konsekvent, börjar folk se att du är djup och inte ytlig.
Detta är vad små företag bör göra också."

Var ärlig.
"Äkthet och transparens är viktiga i sociala medier", tycker jag.
Till exempel, en robust kulturman som är en framgångsrik online
entreprenör Tony Hsieh har utvecklat en linje på Zappos.com med följande
innehåll omTwitter utbildnings meddelande för sina anställda, som var och
en har sina egna Twitter-konton: "Var äkta och använd ditt bästa omdöme."

Glöm det gamla hårda säljargumentet.
"Ingen på webben vill höra det, och folk kommer att strunta i dig".
"Lyssna, är planen. Om du säljer blommor och chattar om dem till en
potentiell kund, istället för att säga, "Hej, köp mina blommor,"
skall du lyssna till en av dem som söker råd om en viss blomma och
hjälpa denne att hitta detta. Din kunskap och ärlighet är vad som kommer
att ge dig en publik, samt kunder."

Överarbeta inte.
"Folk vill bara att du ska kommunicera med dem. De är inte nödvändigtvis
besatta av grammatik eller meningsbyggnad."

Som med alla verktyg, behöver sociala medier studeras, utvärderas och
användas som en del av en bredare affärsplan.
Och att tiden för att utveckla den processen är nu.

Om Facebook var ett land skulle det vara världens fjärde folkrikaste,
mellan USA och Indonesien. "Källa: Socialnomics.net"
 

 

Anställdas sociala medier som
ett Kund Verktyg

Och häng med kundernas behov i realtid

Många företag har kommit att förlita sig på sociala medier som kärnan 
till deras kundtjänst. Fördelarna inkluderar att ge snabba svar, bekämpa
negativa kommentarer och positionera sina varumärken som tankeledare.
Allt med minimal kostnad. Eftersom kunderna allt mer vänder sig till sociala
medier för att få och dela information om alla aspekter av deras liv,
varumärkena som är bakom de sociala mediernas kurva.
De har inte något annat val än att utöka sin kundservice till dessa kanaler
också, säger Dave Capuano, vice VD på
Internet marknadsundersökningsföretaget Verint/Vovici.

Å ena sidan,
"det negativa nätets kommentarer är permanenta, de är indränkta med färg,"
säger Capuano. "Sociala medier är något som ett företag måste ta 
hänsyn till från en synvinkel."
Den andra kritiska komponenten är att kundens förväntningar nu kräver
blixtsnabb respons, och människor är inte rädda för att skriva negativa
offentliga kommentarer för att få vad de vill. 
"Företagen som försöker att köra med den stora upplevelsen måste hitta 
kanaler för att engagera kunderna och ge dem vad de efterfrågar."

Att framgångsrikt integrera sociala medier i din kundtjänsts plan, att inte 
attackeras av att ha en sjudagarsfrist innan du svarar. 
"Planera vilka erfarenheter du vill att dina kunder ska ha och hur du vill 
interageras med dem," säger Capuano. 
Skulle du föredra att de ringer ett 071-nummer eller skickar en fråga om 
ditt varumärke på en Facebook-sida? Gör mediet tydligt i all din marknadsföring.
"Typiskt, när kunderna har ett problem, försöker de gå till självbetjänings kanalerna
på webben eller kontakt centrat för att få 
det löst. Om de har dåliga erfarenheter där,
då de vänder sig till 
sociala medier" säger Capuano.
Vid denna tid, är de arga och mer benägna att skriva negativa kommentarer.
Men om de vet att twittra en begäran till ditt företags Twitter-konto kommer att
ge resultat, kan deras arga beteende tämjas.

Ha följande i åtanke för att utarbeta och genomföra en framgångsrik 
social media kundservice program:

- Bestäm vilken roll sociala medier skall ha i din kundservice. 
Är det för att lösa problemet direkt på det sociala mediet eller ansluta
kunden med en expert för att ta itu med frågan eller klagomålet offline?

- Bestäm vilken avdelning(ar) som kommer att övervaka din närvaro i 
sociala medier. Marknadsföring? Kundservice? Produktutveckling? 
Verkställande direktören? En kombination? 
Och att tydligt fastställa vem som är ansvarig för vilka sociala mediers
arbetsuppgifter och hur eventuella överlappningar kommer att samordnas.

- Har din kundrelationers expert en tweet med sin egna identitet, 
eller har hon gömt sig bakom ett generiskt företags konto? 
Överväg att göra alla sociala mediers interaktioner knutna till en 
verklig person i ditt team.

- Hur kundservice passar med dina andra sociala medier praxis? 
Kommer ett enda konto tjäna för både marknadsföring och kundtjänster, 
eller kommer dessa att vara diskreta separata konton?

- Hur kommer du att spåra sociala medier och kundkontakt? 
Denna mekanism fungerar som ett viktigt verktyg för att förbättra 
kundnöjdheten, lösa produktfrågor, övervaka trender och hålla igång 
det allmänna pratet om ditt varumärke.
"Tänk på den informationen för att räkna ut hur du kan bättra ditt 
program över tiden och bättre involvera kunden," Säger Capuano.

- Gallra Twitter, Facebook eller blogginlägg och frågor relaterade 
till din bransch och ge praktiska råd som kanske inte är direkt 
relaterade till ditt varumärke.

- Upprätta ett utbildningsprogram internt som formaliserar hur 
sociala medier skall byggas på kundservice och affärsmål.

Eller överlåt det till Enterprise West.

 

 

Made with love by Joline. All rights Reserved.