Social Media FramgångarSkapa effektiva sociala media strategier är ofta en svår uppgift och det finns många faktorer som skall beaktas, inbegripet identiteten av varumärket, målgrupper och alla egenheter i varje sociala nätverk. Dessa är verktygen som banar ny väg till rikedomTwitter, Facebook, YouTube, Bloggar och Forumgör folk beroende och gemensamt för de flesta är bra affärsplaner: Folk köper saker från företag som de gillar, har förtroende för, minns eller som förser dem med värde. Allt detta sker på ett nytt sätt och sociala medier förändrar hur människor gör connection och gör affärer. "Vi kan vara mer intim med vår marknadsplats, kunder och kollegor." förklarar Mari Smith, ordförande i International Social Media Association. "Konsumenter utvecklar förväntningen att företagen kommer att bli mer tillgängliga och reagera snabbare, och att människor lyssnar."\r\n Men sociala medier omfattas bara en del av en övergripande marknadsföring, säger en del utövare, som betonar att det måste planeras och genomföras väl för att bli framgångsrik. Nu är sociala medier en del av "mainstream", många företagare känner sig tvingade av media trycket att dyka in i detta, speciellt med Twitter och Facebook som huvudsakligen är ett globala chattrum av påverkare och utan att veta varför eller vad de har där att göra. "Du måste veta vad ditt mål är", säger någon. "Många människor kommer till mig och frågar hur de kan tjäna pengar på Facebook eller Twitter." De tittar på det som en slags ?? bankomat. Men detta är medier, plattformar eller fordon vi kan använda för att få ut vårt budskap, inte annorlunda än att använda traditionella verktyg som: "en annons i en tidning eller på TV och radioinslag, offentliga framföranden eller pressmeddelanden." Att komma igång med sociala medier innebär att få de som är utbildade, att börja med en enkel sökning på Internet. "Community har alla svaren, allt du behöver göra är att skriva in frågan och svaret är där", säger Gary Vaynerchuk, som använde sociala medier för att bygga upp sin familjs detaljhandel i vinbranschen och främjar sin egen video blogg som heter Wine Library TV. En företagare eller småföretagare kan också lära sig en hel del genom att studera hur företagens trendsättare - Kodak, Dell, Ford Motor Company och Starbucks, till exempel använder bloggar, Facebook Fan Sidor, Twitter och YouTube för att marknadsföra sina företag framgångrikt. (Kodak erbjuder också en användbar Social Media Tips guide i PDF-format på blogs.Kodak.com.) Att anställa en coach eller expert på området är en annan möjlig metod, men att göra göra det med omsorg är en nödvändighet (ett överflöd av kandidater som glamorerar detta med att hjälpa dig. En ny Google-sökning av sociala medier experter erbjöd 92,4 träffar). Jag råder alla näringsidkare att bara komma igång med sociala medier för att få ut det på Google Search eller registrera dig för TweetBeep notiser, och lyssna på de samtal som pågår om företaget eller företagets specifika marknad. Detta kan hjälpa dig mäta vad människor känner till om dina produkter, företag och konkurrenter. Experter är överens om, för att lyckas med sociala medier krävs ett engagemang. "Förstå att när du skriver blogginlägg eller lämnar en kommentar på en wall, det är då ditt arbete påbörjas, inte när det slutar,", jag som uppskattar att det tar sex till 24 månader innan du ser resultat med att använda sociala medier. Förutom tiden och engagemanget, betonar jag vikten av utstationering konsekvent och att erbjuda relevant innehåll. "I ett riktigt vackert sätt, det handlar om ledarskap: När du har människor efter dig, oavsett om det är hundratals eller hundratusentals eller en miljon, du har ett stort ansvar för att förse dem med kvalitet och leda dem med integritet." Jeffrey Hayzlett, Kodak Chief Marketing Officer och vice VD, säger att använda sociala medier måste vara en central del av vad och vem du är. "Inte bara kliva in i den med ett plask och blekna bort steget efter, äga den, och fortsätta att göra det", säger han. Experter erbjuder dessa extra tips för att effektivt använder sociala medier: Var passionerad. "Passion slår alltid skicklighet. Inse att det är passionen i ditt ämne som kommer att engagera människor vidare." "Det är svårt att förmedla passion i 140 tecken på Twitter". Därför säger jag, "Men om du är konsekvent, börjar folk se att du är djup och inte ytlig. Detta är vad små företag bör göra också." Var ärlig. "Äkthet och transparens är viktiga i sociala medier", tycker jag. Till exempel, en robust kulturman som är en framgångsrik online entreprenör Tony Hsieh har utvecklat en linje på Zappos.com med följande innehåll omTwitter utbildnings meddelande för sina anställda, som var och en har sina egna Twitter-konton: "Var äkta och använd ditt bästa omdöme." Glöm det gamla hårda säljargumentet. "Ingen på webben vill höra det, och folk kommer att strunta i dig". "Lyssna, är planen. Om du säljer blommor och chattar om dem till en potentiell kund, istället för att säga, "Hej, köp mina blommor," skall du lyssna till en av dem som söker råd om en viss blomma och hjälpa denne att hitta detta. Din kunskap och ärlighet är vad som kommer att ge dig en publik, samt kunder." Överarbeta inte. "Folk vill bara att du ska kommunicera med dem. De är inte nödvändigtvis besatta av grammatik eller meningsbyggnad." Som med alla verktyg, behöver sociala medier studeras, utvärderas och användas som en del av en bredare affärsplan. Och att tiden för att utveckla den processen är nu. Om Facebook var ett land skulle det vara världens fjärde folkrikaste, mellan USA och Indonesien. "Källa: Socialnomics.net" |