Jump to content
  • entry
    1
  • comments
    0
  • views
    652

SEO/sökmotoroptimering


Enterprise West

324 views

 Share

Sökmotoroptimering (SEO) är processen att förbättra synligheten för en webbplats eller webbsida på en sökmotors resultatsida (SERP) för att göra ett företags webbplats mer upptäckbar (dvs. på första sidan/sidorna), och därigenom leda trafik och försäljning. Tråkigt, involverar tekniska och affärsmässiga beslut och garanterar inte resultat – det ger ändå bestående fördelar.

SEO involverar ofta en samlad ansträngning från flera avdelningar inom en organisation, inklusive design-, marknadsförings- och innehållsproduktionsteam. Även om en del SEO-arbete innefattar affärsanalys (t.ex. att jämföra ens innehåll med konkurrenters), beror en stor del på rankningsalgoritmerna för olika sökmotorer, som kan förändras med tiden. Ändå är en tumregel att webbplatser och webbsidor med innehåll av högre kvalitet, fler externa hänvisningslänkar och mer användarengagemang kommer att rankas högre på en SERP.

webbplats-pro-google-bing.jpg.c9f373b4f68bb0310f3e2715a517cd05.jpg

SEO-processen inkluderar sex allmänna faser:

  1. Forskning, inklusive företagsforskning, konkurrentanalys, aktuell statusbedömning och nyckelordssökning
  2. Planering och strategi, inklusive beslut om hur innehåll ska hanteras, bygga länkar till webbplatsen, hantera närvaro i sociala medier och tekniska implementeringsstrategier
  3. Implementering, där optimeringsbeslut på en webbplats webbsidor och webbplatsen som helhet verkställs
  4. Övervakning, där aktiviteten hos webbspindlar, trafik, sökmotorrankningar och andra mätvärden observeras för att producera rapporter om vilka bedömningar kommer att utföras
  5. Bedömning, som involverar att kontrollera de sammanfattade effekterna av strategin (och dess implementering) mot SEO-processens angivna mål
  6. Underhåll, där både mindre eller större problem med webbplatsens drift hanteras när de uppstår (t.ex. nytt innehåll som behöver optimeras enligt strategin)

kund-varumarke-development.thumb.jpg.4199afd3f6d08802b592b4979c671846.jpg

 

SEO-processen inriktar sig mest på organiska länkar och placering av sökmotorresultat; ändå kompletteras det ofta med mer aggressiva åtgärder (t.ex. betalda sökannonser) och är ofta en del av traditionella marknadsföringskampanjer.

 

 Share

0 Comments


Recommended Comments

There are no comments to display.

Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

Terms of Service