Ett steg närmare en sökmotorvänlig webbplats

  • Thomas Rosenhoff
  • Blogg

Googles nya attack på scraper webbplatser

För några dagar sedan, har Google publicerat något slags "förneka länk verktyg" för scraper webbplatser. 
Om din webbplats innehåll har stulits av andra webbplatser, kan detta verktyg hjälpa dig. 
Exakt hur det fungerar och hur kan du dra nytta av det nya verktyget?

Scraper webbplatser

Vad är scraper webbplatser?

Scraper webbplatser är webbplatser som kopierar innehåll som andra har skapat. De lägga upp innehållet på sin egen webbplats som sitt eget innehåll.

Det verkar logiskt att den ursprungliga webbplatsen ska rankas högre på Google än den webbplats som kopierar innehållet. Tyvärr är det inte alltid fallet.

Scraper webbplatser rankas ofta högre på Google än de ursprungliga webbplatser. 
Ibland är den ursprungliga webbplatsen inte visas alls i sökresultaten medan en scraper webbplats får höga placeringar.

Googles nya strategi

Hittills har Google försökt att filtrera scraper webbplatser algoritm från sökresultatsidor. Det verkar som om det inte har fungerat mycket bra.
Googles Matt Cutts meddelade ett nytt verktyg som gör det möjligt för webbansvariga för att rapportera scraper webbplatser:

Om du ser en scraper URL outranking den ursprungliga källan för innehåll i Google, berätta för oss om det: Scraper Rapport

- Matt Cutts (@ mattcutts) 27 Februari 2014

Hur det nya verktyget fungerar?

För att rapportera ett scraper webbplats till Google, måste du göra följande:

  • Gå till den här sidan .
  • Skriv in webbadressen till den ursprungliga sidan och webbadressen till den scraper webbplats.
  • Skriv in webbadressen till den sökresultatsida som visar problemet.

Innan du skickar rapporten till Google, bör du kontrollera att din webbplats följer Googles riktlinjer för webbansvariga. 
Om din webbplats har straffats på grund av spam, kommer scraper webbplatsverktyget inte hjälpa dig.

Vad Google ska göra med informationen?

Google säger inte vad de ska göra med informationen. 
Skicka in en scraper webbplats via formuläret betyder inte att skrapan webbplats kommer att tas bort från sökresultaten. 
Det är troligt att Google kommer att använda de uppgifter som lämnats för att förbättra skräppostidentifiering av ranking algoritm.


Läs Mer

Google eller Facebook Annonser
  • Thomas
  • Blogg

Google eller Facebook

Vad i hela friden pratar jag om? Vad är relevansen mellan en Social Media Jätte och en Sök Jätte? 
Är inte båda bara enorma jättar verksamma i ett annat digitalt universum?

Fortsätt läsa

  • Thomas Rosenhoff
  • Blogg

Begrava Negativ SEO

Vad är Negativ SEO?

Negativ SEO är den omvända för sökmotoroptimering.
Målet med sökmotoroptimering är att öka en webbplats synlighet i SERPS.
Med Negativ SEO, är syftet med förfarandet att minska en sidas ranking
i sökresultaten. Den här artikeln innehåller information om hur
negativt SEO kan göras, och några av de åtgärder du kan göra för att
förhindra att det händer dig. Eller åtminstone minska påverkan.

Varför använda negativ SEO?

Det finns tre huvudsakliga fall där negativa SEO används:

1. Att nedgradera dina konkurrenters webbplatser
- Att förbättra din egen ranking. Detta kallas serp bubblande.
Generellt utförs parallellt standard SEO.
Syftet serp bubblande är att påverka din webbplats ranking genom att
tvinga ner den ranking av dessa konkurrenter omedelbart ovanför dig,
så att din webbplats flyter effektivt till toppen av SERPS.
2. Att begrava dåliga nyheter om dig själv eller ditt företag
Mer och mer ser vi stora företag, höga antal profiler och kändisar
använder Negativa SEO marknadsföring experter att nedgradera den
ranking av webbplatser som är skadligt för deras image.
Denna process kallas Search Engine Reputation Management (SERM)
- även känd som Online Reputation Management.
Siffror på hur mycket denna industri är värt är inte tillgängliga på
grund av den känsliga karaktären i processen, men det finns bevis för
att denna process blir allt vanligare.
Antalet företag som erbjuder specialiserad rådgivning och SERM ökar.
3. Riktade Negativ SEO (TNS) attack på webbplatsen
- skulle detta kunna göras av politiska, ekonomiska eller personliga skäl.
Det finns belägg för att negativa SEO utförs av vissa av djurens
rättighets grupper mot företag med djurförsök.
Vissa skulle till och med hävda att Kinas censur av politiskt
obekvämt material uppgår till riktade Negativ SEO.

Hur görs negativ SEO?

Det finns ett antal sätt du kan eliminera en sida från sökmotorer.
Några av de angivna metoderna är legitima och god praxis, men andra
är riktigt lömska, omoraliska och troligen olagliga.
Denna information tillhandahålls så att du kan förhindra att din
webbplats blir ett offer för negativ SEO, snarare än att tolerera praxis.

1. Ta bort stötande innehåll
Detta är den enklaste metoden.
Om ett nedsättande inlägg har gjorts på ett forum, kan du begära att
moderatorerna ta bort innehållet. Ganska ofta är detta allt som behövs.
Ibland kan ett advokat brev hjälpa till med dina argument, men i allmänhet,
moderatorerna och bloggägaren villr gärna avlägsna potentiella skadliga
inlägg och kommentarer.
 
2. Främja icke stötande innehåll - "Isolering"
Det handlar om att skapa eller främja sidor som inte är skadliga,
till exempel om en sida innehåller negativa budskap om din klient kan du
skapa positivt budskaps innehåll, och göra SEO för att främja dessa sidor
högre upp, och tvinga den dåliga pressen ner i rankingen där det kommer
att ha mindre effekt på klienten.
Detsamma kan du göra för affärskonkurrenterna.
Om du säljer produkten A och din konkurrent säljer produkterna A och B,
så kan du marknadsföra ett annat företag som bara säljer produkten B,
som inte konkurrerar med er, men är i konkurrens med företag som du gör
negativa SEO på. Denna metod kallas ibland Google Insulation.
 
3. Google Bowling
Detta är en teknik för att ta bort en webbplats från SERPS genom att
Google anser att webbplatsen är skräppost.
Det finns två sätt detta kan ske.
En är att lägga till länkar till webbplatsen från massor av dåliga områden,
länk kataloger och automatiskt genererade skräppost sidor.
Om du får tusentals länkar tillbaka till platsen i ett par dagar och får
dem att visa upp i googles resultat, kan detta utlösa en spam alert och
påverka ranking av webbplatsen.
Det andra sättet att få det gjort är att hitta en sida på din konkurrenter
webbplats som har dynamiska webbadresser men har samma innehåll,
till exempel om de har en sida med URL
http://mycompetitors.com/index.php?page = 11, då kan URL ändras till
sidan = 12 men har samma innehåll, då är du sårbar för Google bowling
med URL-manipulation.
Vad skall man görs då är att skapa hundratals länkar med lite olika
webbadresser men samma innehåll, posta dessa länkar frikostigt runt forum,
bloggar, kataloger och länk kataloger, och förr eller senare kommer Google
att märka det som "blackhat".
 
4. Infektera deras webbplats
Om en webbplats är infekterad med ett virus, då flaggas det upp i SERPS
som potentiellt farligt. Detta kan också uppnås genom att använda cross
site scripting (XSS) för att skapa länkar till sidor som visas på sidan
innehåll från utsända formelement eller querystrings.
- till exempel om du har en webbplats med en sida som search.asp
sökord = Mysearch? och i själva så står det i sidan, det finns inga resultat
för Mysearch '-? länken kan sedan manipuleras för att search.asp sökord =
. Om du sedan lägger denna länk på en webbsida, då någon klickar på den
kommer att få sökresultatsidan, och där det står "det finns inga resultat
för XX 'javascript är insatt i innehållet på sidan och kör med samma
säkerhetsnivå som huvudsidan själv.
När Google plockar denna länk upp, kommer din webbplats att flaggar som
infekterad och eventuellt tas bort det från sökresultaten.
 
5. Tattling
Detta innebar att informera Google om att en webbplats bryter sina
riktlinjer. Vanligtvis är detta att redovisa inbetalda länkar
(som du själv hade kunnat teoretiskt ställa upp utan målplatsens engagemang)
eller "grey hat" SEO taktik som används på webbplatsen.
Andra former av tattling är att hävda upphovsrätts stöld av innehåll
eller bilder på webbpålatsen.
 
6. Guilty av Association
Denna metod innebär du gör din egen skräpposts webbplats
- ju spammieare desto bättre
- med hjälp av en liknande URL som dina konkurrenters och om möjligt
använda samma domän registrar och hostingtjänster.
Kopiering av metataggar och webbplatsens innehåll på startsidan för din
målplats är också användbart.
Då kan du göra allt i din makt för att få webbplatsen förbjuden
(det är inte svårt). När du har gjort detta, installerar du en 301 redirect
till dina konkurrenter webbplats och lutar dig tillbaka och ser det glida
ner i rankingen som en gris på en fet pol!
Detta är särskilt effektivt om din black webbplats har samma sidor som
målplatsen och du gör individuella 301 omdirigeringar till målplatsen.
 
7. Falska dubbla innehåll
På vilket sätt detta sker är att skapa en webbplats med samma innehåll som
din konkurrent, men försök att få nytt innehåll till webbplatsen att
genomsökas innan din konkurrent.
Till exempel, om din konkurrent ändrar deras hemsida, du ändrar din
honeypot webbplatsens startsida till samma innehåll och metataggar, sedan
skickas en webbplatskarta med just den sidan på den till Google, Bing och
Yahoo Site Explorer, så att ditt innehåll indexeras först och din konkurrent
innehåll ignoreras som dubbletter när sökmotorerna komma runt att indexera
dem. Detta är mycket svårt att försvara sig mot, och endast rapportera
platsen som nätfiske kan spara dig här.
Canonicala webbadresser kan också hjälpa.
 
8. Överbelastningsattacker (DOS)
Denna metod för dataintrång använder flera olika datorer simulerar att
översvämma målets hemsida med önskemål så att trafikvolymen slår ut
webbplatsens bandbredd och väsentligen stänger ner tillgång till resten
av världen. Distributed denial of service-attacker (DDOS) är ännu mer
skadligt eftersom de använder hundratals eller tusentals virus infekterade
zombie PCs alla på olika IP-adresser för att attackera målplatsen.
Om en webbplats är onåbar när Google försöker genomsöka det, har detta
negativa konsekvenser för den ranking av webbplatsen.
Nyligen DDoS attacker mot Visa, Mastercard och Paypal i vedergällning för
deras återkallat stöd för Wikileaks är mer benägna att ha en omedelbar
effekt, men den minskade SERPS kommer att ha en mer långsiktig effekt som
är omöjligt att mäta. Detta är jag utsatt för av mina konkurrenter.
Då de köper tjänsterna från Kina, Ryssland och även från USA.
 
9. Klick Bedrägeri
Om din konkurrent har adwords som kör på deras webbplats, kan du klicka
på deras annonser att öka upp deras budget och påverka antalet äkta
besökare. Generellt är Google ganska bra på att upptäcka detta, så det har
begränsad effekt idag. Men om du ställer upp ett team av människor och
fick dem alla att göra 3 eller 4 klick per dag, går kostnaden snart upp.
En klick mekanism är att få alla dina vänner att klicka på din webbplats,
eller de platser precis nedanför din konkurrent.
Det finns vissa belägg för att antalet klick påverkar din ranking.
 
10. Adsense Banning
Om din mål webbplats använder Google Adsense, då kan du klicka på deras
annonser på sin webbplats flera gånger tills AdSense-konto är upphängd.
Desstå mycket lättare att skjuta någons AdSense-konto än det är att få
den återupptagas efter allogations av falska klick.
 
11. Svart social bookmarking
Denna metod använder sociala nätverkssajter som Twitter och Facebook för
att skapa massor av falska konton, sedan använda dessa konton för att
skapa skräppost länkar till målplatsen med fraser som "viagra", "porr",
"tonåren", "warez", "crackz "," spel "etc.
Detta är en förlängning av att Google bowling drar nytta av de nya
funktionerna i Google som inkluderar realtid sökning av sociala
nätverkssajter. På senare tid, med Google inklusive mer Facebook och
Twitter sidor i SERPS, har denna teknik blivit mer effektiv.

SEO piratkopiering

Det är en oroande trend för detta med SEO piratkopiering.
Det är när du får ett mail ur det blå som säger:
"betala oss $ 10.000 eller vi kommer att få din webbplats förbjudas från
sökmotorerna".
Dessa SEO Pirater riktar sig i allmänhet mot sårbara organisationer eller
företag, de med bra sökmotor ranking eller de som använder massor av
adwords i hopp om att skrämma folk till att betala massor.
Att hålla webbplatser som gisslan är inget nytt, har Online pirater krävt
lösensummor efter DOS-attacker på LiveJournal och Twitter under 2006,
så att SEO piratkopiering är bara en ny förlängning på det.
Generellt - Men om du får ett mail ur det blå som kräver pengar, bör du
kasta den och glömma den. Det är inte normalt värt sin tid att föra en
negativ SEO-kampanj på ett mål som är osannolikt att det skall kunna
betala, och negativ SEO innebär mycket möda och tid, som piraterna
antagligen inte vill slösa när de kan bara skickar samma e-post till
1 miljon företag och få en avkastning på noll för ansträngningen.

Hur du försvarar dig mot negativ SEO

Det finns en bra artikel skriven av Kate Morris som på engelska förklarar
hur man upptäcker att ha drabbats av negativ SEO. I huvudsak bör du
övervaka din ranking, trafik och bakåtlänkar.
Normalt, om du drabbas av negativa SEO, du hittar snart ut, eftersom
din trafik sjunker som en sten.
Här är några tips på hur man försvarar sig mot negativa SEO:

1. Se till att du kolla Bing webmaster verktyg och Googles verktyg för
webbansvariga regelbundet - även se till att din e-postadress är korrekt
konfigurerat så att du kan reagera på e-postmeddelanden snabbt.
 
2. Om du drabbas av ett virus eller skadlig kod, få din webbplats online
igen så snart som möjligt, ju längre du lämnar den, desto värre blir det.
 
3. Ta bort alla potentiellt skadliga material från din webbplats och
sociala medier. Fixa några sidor som kan ha dåliga länkar på dem, t.ex.
i Facebook Kommentarer från falska konton
 
4. Om dessutom en DDOS-attack, informera din Internetleverantör eller
webbhotellet som de kan oftast göra något för att mildra skadan.
 
5. Otillåtna Dåliga bakåtlänkar - Bing verktyg för webbansvariga kan du
nu rapportera eventuella bakåtlänkar från skräppost källor.
Google har ännu inte denna funktion, men förhoppningsvis kommer den snart.
 
6. Använd omprövning förfrågningar om du har straffats.
Dessa tar en liten stund att få behandlat, men är mycket snabbare än att
bara låta Google räkna ut det på egen hand.
 
7. Försök att identifiera källan. - Ibland är brottet bästa försvar och
om du kan bevisa att en konkurrent skadar din webbplats intäkter,
kan du ha anledning att stämma dem.

Ska jag använda Negativ SEO?

Vid slutet av detta inlägh, krävs ansträngningar att skada andra människors
ranking som bättre kan användas för att främja dina egna webbplatser istället.
Du bör alltid bara använda negativ SEO med följande villkor:

- Du måste ha tillstånd från webbplatsens ägare eller av den person/företag
om vilken sida den riktar sig emot.
 
- Du får inte strida mot någon av Googles riktlinjer.
 
- Du ska inte behöva betala för de tjänster av "black hat" SEO-specialister
 
- Du får inte göra något för att skada webbplatsen eller de servrar där
webbplatsen är liggande, eller installera skadlig kod eller virus på
klientdatorerna.
 
- Du får inte skapa länkar uteslutande för eller nedsättande rykte om
den felande webbplatsen. 

Källa: mykeblack.com

 

Bli Informerad

Få det senaste inom SEO.

Made with love by Joline. All rights Reserved.